sampai bila?


Aku ke salah satu kedai Cina yang jual barang-barang plastik kat area rumah. Nama auntie yang jaga kedai tu, Aunty Helen. Very friendly dan rapat dengan my mom. Dulu dia ada bukak kedai makan kat hujung deretan kedai dia (dia ada 5 bijik kedai, semua dalam blok yang sama). Kedai tu, dia pass pada orang Melayu untuk berniaga.

Personally, what she did was nice.

First 3 months, all went well. Ada orang datang makan. Makanan dia ok-lah. Mak aku suka makan mee kari dia.

Until today, aku lalu dan kedai dah tutup. Mak aku tanya Aunty Helen, what happened? Dia kata, dulu owner ada 2 orang… bla bla bla. Kesimpulannya, dari apa yang dia cerita, aku dapat buat beberapa kesimpulan tentang orang Melayu yang sering dilabel dengan ‘susah nak maju’.

  1. Dengki. Tak boleh tengok orang lain senang. Walaupun share partner. Bila nampak ja peluang untuk lebih kaya, dia rebut sorang-sorang. Partner? Pedulik aper.
  2. Mudah putus asa. Kalau partner dah lari tu, usaha lah. Tanya orang lain yang maju, macam mana nak survive bila kena tinggal dengan partner.
  3. Tidak jujur. Ambik barang kedai macam hak sendiri. Kalau orang Cina, dia ada kedai barang jual sayur, bawang, etc, dan kalau dia nak pakai bawang, dia akan timbang dan bayar. Walaupun kedai tu dia yang punya. Ini sebab, stock yang masuk adalah untuk kedai, bukan untuk kegunaan peribadi. Kalau orang Melayu? Hurm.. Selagi ada barang, dia akan pakai. Lama-lama kalau suka hati ambik stock kedai? Go figure.
  4. Curik. Peti sejuk sebijik dan besar. Ada 3 orang pakai letak barang. Tapi ada yang gatal tangan, ambik barang yang bukan dia punya. Lama-lama gaduh. Lama-lama cabut.

Sebenarnya banyak lagi tapi aku malas nak tulis. Tapi, benda ni bukan norma untuk Melayu sahaja. Kalau namanya orang, tak kisah la agama apa, bangsa apa, kalau perangai macam ni wujud, susah nak maintain bisnes.

Oh, aku bukannya nak jatuhkan Melayu dan naikkan Cina. Aku tulis apa yang aku lalui & believe it or not, reality bites.

– home, noon

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s