Tentang Diri

Aku dalam proses nak apply sambung belajar (lagi). Well, UPM requires me to get my PhD A.S.A.P if I want my post to be considered as ‘tetap’. Biasa lah, keja dengan gomen, memang sumer nak kan title ‘tetap’ tu. Sebab apa? Aku ni walaupun tutor, level aku adalah ‘sementara’, bukan ‘kontrak’ seperti kebanyakan staf admin. Makna kata, tutor ni ada-tak-apa-tak-ada-pun-tak-apa. Sedih, I know.

Anyway, no use in complaining, so aku ikut saja lah syarat depa – finish your PhD. Aku duk browse laa top 400 universities (world). Sebab UPM akan approve kalau uni yang aku nak apply adalah top 100, unless aku tak jumpa jugak potential SVs yang nak kat aku, I guess top 400 will just have to do.

Amende laa kesah pasal ranking, kan? Tapi nak buat macam mana, ikut sajalah. Tengok tu, complain lagi. 

Tak tau kenapa, aku straight jump to the top 10. Aku tak tengok pon uni dalam ranking 1-10. Tetiba aku terpikir, kenapa aku tak bukak Harvard U? Padahal kawan arwah ayah aku sendiri pernah jadik student kat Harvard U. Kalau dia boleh, takkan aku tak boleh? Kan? Pikir2 balik, ah, apply je, rezeki bukan di tangan depa, rezeki di tangan Tuhan. Apply je la kan? Kan?

I may not be that smart, I may not be that clever, but, I am also not that stupid.

4 thoughts on “Tentang Diri

  1. salam…hi..
    we might having the same situation and i suppose to have a phD since USM has the same policy..bla..bla..bla…but i dont know if u have your master degree dengan scholar UPM ….and did u suppose kena cari potential supervisor who might interested with your paper first b4 apply?…just some though..hope u can reply me via email as attached. Thanks….

  2. errrr. first of, i dont see the email you mentioned. so i just gonna reply here.

    hello!

    yes, since i work with UPM, i bawah tanggungan UPM.. unless i dapat other scholarship offers hehe.

    true, first we have to find potential SVs, discuss research topics etc and if he/she agrees, baru mintak derang hanta offer letter. offer letter tu nanti akan dibawa ke senate meeting for scholarship stuff.

    then only, proses seterusnya berlaku – take all the exams required (IELTS/TOEFL/GRE/etc). ada yang dah ambek siap2 but i’m keeping my options open since different uni have different requirements (UK & US lain exam). dah lulus sumer, apply online.. bla.. bla.. bla…. then off you go!

    hope this helps :)

Tinggalkan Jawapan

