Vaksin

Kau nak vaksin ke, kau tak nak vaksin ke, itu kau punya pasal lah. Kau kata kau cakap disokong fakta, kau pun cakap kau disokong fakta. Semua benda kat dunia ni ada 2 muka (dan kadang-kadang lebih). So kalau kau pilih nak dengar fakta #1, tak boleh la nak maki hamun orang yang pilih untuk dengar fakta #2 (atau seterusnya).

Tapi untuk orang yang ada sedikit tahu dalam ilmu alam & manusia, herd immunity tu ada benarnya. Dan juga untuk manusia yang percaya qada’ dan qadar, ketentuan Tuhan tu wajib kita percaya.

Aku percaya pada usaha. Kalau nak kan sesuatu bukan hanya didahulukan dengan doa, usaha kena ada turut sama. Doa, usaha dan tawakkal. Dan aku percaya yang proses vaksin adalah usaha manusia untuk tidak menyebarkan kesakitan dan penderitaan kepada manusia lain di dunia.

Aku tak tau macam mana nak yakin kan mereka yang anti kepada usaha penyelidik-penyelidik dunia. Sebab in the end– we believe what we choose to believe.

Aku rasa tak payah lah aku nak yakin kan kau. Yang utama ialah aku yakin & aku tenang.

Tinggalkan Jawapan

